56-os emléktúra – 2014

Posted on Posted in Programok, Túra

56-os emléktúra!
Egyesületünk mindenkit szeretettel vár Október 23.-án a hagyományos 56-os túrájára.

Bringatúra Október 23-án 9:15-kor veszi kezdetét az Almádi úti Nelson Bike-tól. Gyülekező 9:00-tól!

Táv kb: 60 km , jellege: nyílt, kényelmes tempójú, átlagos túra, a táv 90%-ban aszfaltos út.

Az útvonal: Szentkirály- Meggyes puszta-Felsőörs –Lovas-Csopak-Balatonfüred-kerékpárúton Alsóörs a Vöröskő emlékmű. Káptalanfüred-Balatonalmádi-Szentkirály-Veszprém.

Visszaérkezés kb 16-17 órára.
A túrán mindenki a saját felelősségére veszt részt.
Túravezető: László Tamás

Talán nem mindenki ismeri, hogy hol is bringázik nap,mint nap…

A Veszprém- Balatonalmádi-Alsóörs vasútvonal rövid története.

A Veszprém-Alsóőrs vasútvonal 1906-ban történt tervezése sok érdek által ütköztetett, hosszas viták során alakult. Végül Almádiban a domboldalon vezették a síneket, a mai Töltés, Vécsey, Szabadság-kilátó utcák vonalában. Itt fent volt az igen szép kilátással bíró vasútállomás.  A vonalat Veszprém városa építette, a város és a Balaton áru és személyforgalmának megkönnyítésére. 1909. július 8-án megtörtént az ünnepélyes avatás és másnap megkezdődött a menetrend szerinti forgalom. Az első úton olyan illusztris utasok is részt vettek, mint Óvári Ferenc ügyvéd, politikus, vagy például Szterényi József akkori államtitkár, Kereskedelem ügyi miniszter. 60 évig szállította az árut és a népet a Balatonra és vissza, míg 1968-69-ben gazdaságtalanságra hivatkozva (!) szüntették meg. A szakasz hossza 22 km. volt.

A vasútból sok ipari műemlék maradt meg az utókor számára. Ilyen például az Alsóörsön épített, majd a vasútvonal bezárásával használatlanná vált fordítókorong. A korongot elvitték, de a korong medencéje még ma is megvan, ahogy az irányító egységek is. A mai Káptalanfüred állomáson ma is látszik, hogy régen szigetperonos megállóhely volt. A híd, melyen a vasút átment a 71-es számú főút felett, eltűnt, de annak északi pillérje a mai napig megvan, a déli helyén a 2000-es évek első felében benzinkút épült.

A vasút nyomvonalán létesítettek egy emlékművet, melyet a közelmúltban újítottak fel. a Remete-völgyi megállóhely is megtalálható még, bár jelenleg lakóházként üzemel, de fellelhetőek ott a vasút emlékei. A régi Veszprém állomás épülete is áll még, amelyben most többek közt egyik kiemelt támogatónk, a Forrás Takarékszövetkezet is székel. Tudomásom szerint a mai Bakterház étterem is megállóhelyként funkcionált egykor. A vonat sebességéről mindent elárulnak Édesapám élménybeszámolói, amik többek közt arról szóltak, hogy miként futottak a vagonok mellett, miután leugrabugráltak a kalauz elől, hogy aztán két kocsival arrébb ismét felkapaszkodjanak rá. Arra is volt példa, hogy esős napokon a túlzsúfolt szerelvényről az utasoknak le kellett szállni az öreghegy környékén, hogy az mozdony fel tudjon menni egy-egy kaptatón…. Régen volt, tán igaz sem volt, de az idősebb veszprémi embereknek még mindig csillog a szeme, ha szóba kerül a legendás vonat, ami a strandra “repítette” őket…

 

A vonal nyomvonala mentén további emlékek őrzik a vasút létét. Többek közt mi, bringások is vigyázunk valamit belőle, hiszen jórészt a régi nyomvonalon halad a mai Veszprém-Vödör-völgy bringa út.

 


A veszprémi állomás (indóház) a századfordulón


Majd közvetelenül a bezárása előtt 1969-ben.


És napjainkban…


A Szentkirályszabadjai megálló maradéka…


A Remetevölgyi Álllomás egykor…


És mostanság…


Az Öreghegyi főállomás 1910 körül…


Így néz ki ma!  Ismerős?

Varga Elemér

forrás:  wikipédia